Op dit moment geldt er in Amsterdam een parkeernorm, die het aantal parkeerplaatsen bepaalt. Deze gaat uit van het aantal vierkante meters kantoorruimte en de afstand tot een OV-knooppunt. De VVD vindt deze normen niet flexibel genoeg en heeft op initiatief van VVD-raadslid Frank van Dalen in de gemeenteraad voor elkaar gekregen dat het college zal kijken naar ontwikkelingen in de markt en de wijze waarop die parkeernormen moeten worden aangepast op deze ontwikkelingen.
De gedachte achter deze norm is dat kantoorgebieden dicht bij OV-knooppunten meer parkeerruimte nodig hebben om reizigers te accommoderen. De norm betekent dat bij OV-knooppunten er 1 parkeerplaats per 250m2 kantoorruimte beschikbaar moet zijn, elders is dat 1 parkeerplaats per 125m2 kantoorruimte. Zo zijn er genoeg bedrijven die zich dicht bij OV-knooppunten vestigen en toch met minder parkeerruimte genoegen nemen. Andere bedrijven willen door het karakter van het bedrijf juist meer parkeerplaatsen dan de norm toestaat. De meting op basis van het aantal vierkante meters kantoorruimte is op zichzelf ook twijfelachtig, aangezien ontwikkelingen in de markt ertoe leiden dat steeds meer mensen per vierkante meter werkzaam zijn. Dit verschilt natuurlijk ook per branche; de flexibiliteit die men in de realiteit tegenkomt mist in het beleid. Verder is het gebruik van kantoorpanden aan verandering onderhevig, daardoor kan de behoefte aan parkeerplaatsen ook veranderen.
De VVD heeft de gemeenteraad voorgesteld het college op te roepen snel een studie uit te voeren om te bekijken op welke manier Amsterdam het beste met parkeernormen om kan gaan. De raad ondersteunde dit voorstel van de VVD afgelopen woensdag. Het college zal, op basis van dit onderzoek, met een visie komen die beter aansluit op ontwikkelingen en behoeftes van de markt. "Met de VVD in het college zien we dat er ruimte is om in plaats van strikte regels, meer flexibiliteit in te bouwen zodat de eisen van de gemeente beter aansluit bij de behoefte van de markt. Dat is goed nieuws voor Amsterdam, het bedrijfsleven en de mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van de auto', aldus VVD'er Frank van Dalen.