VVD zet vraagtekens bij leegstand winkelpanden

Op het onderdeel ‘Mijn Bedrijf’ van Telegraaf.nl wordt op 27 juli 2011 bericht over de dramatisch groeiende leegstand van winkels in Nederland.

Op het onderdeel ‘Mijn Bedrijf’ van Telegraaf.nl wordt op 27 juli 2011 bericht over de dramatisch groeiende leegstand van winkels in Nederland.

In de eerste 6 maanden van 2011 groeide de leegstand met 185.000 vierkante meter naar meer dan 1,9 miljoen meter terwijl in diezelfde zes maanden 190.000 vierkante meter aan nieuwe winkeloppervlakte is opgeleverd. Vooral centrale winkelgebieden hebben te kampen met leegstand maar ook meubelboulevards en panden bestemd voor detailhandel in woonwijken ondervinden last.

Dit was aanleiding voor Frank van Dalen om de volgende vragen aan het college voor te leggen:

  1. Kan het college aangeven op welke plekken in de stad zich bovengemiddeld veel winkelleegstand voordoet? Over hoeveel vierkante meter per gebied gaat het globaal?
  2. Hoe verhoudt de leegstand van winkelpanden zich tot andere grote steden in Nederland?
  3. Is het college op de hoogte van grote nieuwbouwprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn waarin winkelruimte is opgenomen? Over welke projecten gaat het en hoeveel vierkante meter winkelruimte wordt opgeleverd? In welke mate gaat het hier om vooraf reeds verhuurde en onverhuurde winkelruimten?
  4. Kan het college aangeven wat het huidige beleid is met betrekking to de ontwikkeling van winkelruimtes en het daar bijbehorende leegstandbeleid?
  5. Sluit in algemene zin het huidige beleid rond winkels en winkelcentra volgens het college aan op de wensen van de bezoekers van winkelcentra, de rol van het internet in de retailbranche, pop-up stores en openingstijden? Wat is dat beleid?
  6. Heeft het college zicht op de visies van MKB, KvK, NVPI, Hoofdbedrijfschap Detailhandel en andere branche- en detailhandelkoepelorganisaties en in welke mate sluiten deze visies aan op het gemeentelijke beleid en waar lopen deze op uiteen?