VVD stelt vragen over evenementen

De komende maanden zal uitgebreid gesproken worden over het evenementenbeleid in de stad.

De komende maanden zal uitgebreid gesproken worden over het evenementenbeleid in de stad.

Zowel uit de expertmeeting evenementen van 26 mei jl. als uit informele contacten is zeer waardevolle informatie gekomen. De gemeente investeert in evenementen. Door ze zelf te organiseren, subsidies te geven of kosten niet door te belasten. In tijden van bezuiniging staat ook het investeren in evenementen onder druk. Dit terwijl evenementen van groot belang zijn voor de stad. De druk op evenementenorganisatoren zal verder opgevoerd worden door het voornemen kosten voor politie-inzet door te belasten.

Evenementen zijn goed voor de lokale economie, trekken (buitenlandse) bezoekers aan en zorgen voor free publicity op nationaal en internationaal niveau. Echter, de mate waarin verschilt van evenement tot evenement. Daarom hebben Frank van Dalen, Marja Ruigrok en Robert Flos de volgende vragen aan het College gesteld:

1. Kan het college een opsomming geven van alle evenementen met een bezoekersaantal van meer dan 2.500 personen in de openbare ruimte vanaf 1 april 2010 tot heden? Kan het college per evenement aangeven of deze door derden of door de gemeente is georganiseerd?

2. Kan het college van de in vraag 1 gevraagde lijst, per evenement de volgende subvragen beantwoorden:

  1.  
    • Hoeveel subsidie is er totaal verleend aan het evenement (centrale stad en stadsdeelbijdragen) en waren deze subsidies geoormerkt en zo ja, waarvoor dan precies?
    • Welke legeskosten (precario, ontheffingen, evenementenleges, e.d.) zijn geheven en hoe hoog waren deze?
    • Waren er verkeersregelaars nodig en zo ja, hoeveel waren er nodig en indien van toepassing hoeveel verkeersregelaars zijn door de gemeente ingezet en wat was in dat geval de waarde van deze inzet? Hoeveel is er in dat geval aan kosten doorbelast?
    • Waren er verkeersmaatregelen nodig en zo ja, wat was in dat geval de waarde van de verkeersmaatregelen? Hoeveel is er doorbelast? Hierbij kan gedacht worden aan het afsluiten straten, bebording, advertenties, informatiefolders, verwijderen fietsenrekken, opheffen parkeerplaatsen, e.d.
    • Hoeveel beveiligers (niet zijnde politie) en hoeveel politie-inzet was er nodig voor het totale evenement en wat was de totale inzet in uren voor beide groepen? Zijn de beveiligers door de evenementenorganisator ingehuurd of door de gemeente? Indien de gemeente beveiligers heeft ingehuurd, zijn de kosten dan doorbelast en zo ja, voor welk bedrag?
    • Door wie is de reiniging van het evenemententerrein ter hand genomen en indien door de gemeentereiniging, wat waren de kosten die daarmee gemoeid waren en hoeveel daarvan is doorbelast aan de evenementenorganisatie?
    • Op welke datum is de evenementenaanvraag bij de gemeente binnengekomen en op welke datum is de definitieve vergunning verleend? Is de centrale stad of het stadsdeel (welke) vergunningverlener?
    • Heeft het evenement plaats gevonden op een evenemententerrein waarbij toegangscontrole plaats vond (ergo, er was sprake van een afgescheiden evenemententerrein)? Indien er toegangscontrole plaats vond, was het evenement gratis of tegen betaling toegankelijk?
    • Indien voor het evenement beschikbaar, wat is globaal de door het evenement gerealiseerde mediawaarde in binnen- en buitenland en hoe is de berekening daarvan opgebouwd? 
    • Wat is globaal de door het evenement gerealiseerde economische toegevoegde waarde voor Amsterdam en hoe is de berekening daarvan opgebouwd?
    • Wat is het globale aantal bezoekers aan het gehele evenement en bijbehorende gemiddelde verblijfsduur? Voor zover bekend, welk percentage daarvan komt uit Amsterdam, uit de rest van Nederland en uit het buitenland? 
    • Wat zijn de totale kosten, exclusief subsidies maar inclusief verborgen en apparaatskosten, die de gemeente kwijt is aan het evenement en hoe zijn deze globaal opgebouwd? Welke directe (leges) en indirecte (zoals toeristenbelasting) inkomsten voor de gemeente stonden hier tegenover?

 

3. In welke stadsdelen is het gebruik van ecobekers bij evenementen verplicht en in welke stadsdelen niet? Zijn er eensluidende criteria in de stad voor al dan niet gebruiken van ecobekers?

4. Wat zijn in de optiek van het college de evenemententerreinen voor evenementen met meer dan 2.500 bezoekers in Amsterdam, hoe vaak per jaar mogen deze ingezet worden, wat is de maximale bezoekerscapaciteit en welke evenementen hebben er sinds 1 april 2010 ook daadwerkelijk op deze terreinen plaats gevonden?