Wethouder Wiebes: ‘De Piet Heingarage is de tweede gemeentelijke garage die we zonder extra kosten voor vergunninghouders openstellen in het kader van mijn Parkeerplan. Bewoners en ondernemers in het drukke centrumgebied kunnen kiezen of ze in een garage parkeren of op straat. Parkeergarages staan nu ’s avonds vaak leeg en dat is zonde. Als Amsterdammers hun auto ondergronds parkeren, ontstaat meer ruimte op straat. Bovendien hoeven er minder rondjes gereden te worden en ziet de stad er mooier uit.’
Steeds meer plekken beschikbaar
De komende periode komen ook in andere gemeentelijke centrumgarages parkeerplekken beschikbaar voor vergunninghouders, zoals in de garages Stadhuis/Muziektheater en Willemspoort bij het Haarlemmerplein. Het totale aantal extra parkeerplekken in het centrumgebied voor vergunninghouders kan dan oplopen tot 3.000. Daarnaast worden er tot 2020 nog eens 1.900 parkeerplekken bijgebouwd, bijvoorbeeld boven de diepe Noord/Zuidlijnstations Vijzelgracht en Rokin, maar ook in de nieuw te bouwen Marnixgarage en de parkeergarage Boerenwetering.
Parkeerplan Amsterdam
Het beschikbaar stellen van plekken in parkeergarages is onderdeel van het Parkeerplan dat eind 2012 is aangenomen. Parkeergarages zijn vooral ’s avonds onbenut terwijl de straten dan juist vol staan. Door bestaande garages beter te benutten, hoeft de autobezitter minder lang naar een plek te zoeken. Dat geldt zowel voor mensen die hun auto in een garage willen zetten als voor de straatparkeerder. Amsterdammers die op een wachtlijst staan, krijgen sneller een vergunning. Bovendien wordt het straatbeeld mooier met minder auto’s op straat.
Meer parkeergarages
VVD Amsterdam pleit er in haar verkiezingsprogramma voor om de komende tien jaar de parkeerinkomsten in het bouwen van parkeergarages te investeren. De auto hoort bij een economisch sterke stad, maar bij voorkeur in een garage. Op deze manier wil VVD Amsterdam de wachtlijsten en zoektijd halveren en het Amsterdamse straatbeeld verfraaien.