Raadslid Werner Toonk: “Wij komen op voor de keuzevrijheid van het individu, ook op het gebied van verkeer en vervoer. Daarom willen wij dat de Amsterdammer straks beter kan parkeren en beter van A naar B kan komen.”
Toonk stelde voor om een parkeerbalans in te voeren waarmee de gemeenteraad in de gaten kan houden hoeveel parkeerplaatsen er verdwijnen en hoeveel er gecreëerd worden en daarmee parkeren in Amsterdam beter te maken.
Daarnaast vroeg Toonk meer aandacht voor groene golven en betere afstelling van verkeerslichten. “Doorstroming is essentieel voor zowel de economie, als het milieu als de mobiliteit van de Amsterdammer”, aldus de woordvoerder verkeer.
Ook stelde hij voor om een proef te doen met het ophalen van huisvuil in de nacht om oponthoud door vuilniswagens gedurende de dag te voorkomen en Amsterdam er overdag nog mooier uit te laten zien.
Duo-raadslid Tjakko Dijk: “Een bereikbare stad is een fundamentele pijler voor een werkende stad, waarbinnen ook de taxi een belangrijke functie vervult. De taxichauffeur is de gastheer of –vrouw van onze stad”.
Daarom stelde hij voor om het ambitieniveau van het stadsbestuur met betrekking tot klanttevredenheid van taxi-klanten op te schroeven en hij vroeg het stadsbestuur om een hoger streefcijfer voor klanttevredenheid en een stijgende lijn in het percentage tevreden taxi-gebruikers.
Er is de afgelopen tijd al veel verbeterd, maar de VVD wil dat taxi’s het visitekaartje van de stad kunnen zijn. “taxichauffeurs die ritten weigeren, blindengeleidenhonden niet toelaten of slecht Nederlands spreken horen wat ons betreft snel tot het verleden”, aldus Dijk.