Het ICT-project ‘Amsterdams Financieel Systeem’ (AFS) loopt sinds 2012 met als doel om in 2015 alle Amsterdamse gemeentelijke organisaties en stadsdelen met één financieel en boekhoudkundig basissysteem te laten werken. Het voortgangsrapport wekt wat betreft VVD Amsterdam echter de indruk van een ontspoord project.
De aanvankelijke investering is inmiddels met 25% overschreden van €11 miljoen naar €13,7 miljoen, de beheerkosten worden overschreden met 43%, geen €3,5 miljoen per jaar, maar € 5 miljoen per jaar. De decentrale kosten zijn niet begroot maar komen op minstens €28 miljoen en dan hebben we het nog niet over de kosten om andere systemen geschikt te maken om in de toekomst met AFS te werken. Reeds in 2010 stelde de VVD kritische vragen over de budgetbeheersing van een voorloper van het project.
Daarnaast kan niet met zekerheid gezegd worden of het AFS-systeem de juiste basis is voor doorontwikkeling. Kortom: de kans bestaat dat dit straks een waardeloos systeem blijkt te zijn. Volgens het rapport is er zelfs sprake van een crisissituatie en is er een speciaal team bezig om ervoor te zorgen dat op 1 januari salarissen en leveranciers via het systeem uitbetaald kunnen worden.
Marianne Poot: “Ik ben erg geschrokken van de situatie, zeker omdat we lang van niets wisten. Vanaf nu moet het dan ook echt beter. Het is belangrijk dat we vooruit kijken en zorgen dat dit systeem de gemeente beter laat functioneren en als één organisatie laat werken.”
De VVD heeft daarom het stadsbestuur per motie gevraagd de problemen aan te pakken en het AFS-systeem op goede wijze voor alle gemeentelijke organisaties te realiseren en de raad op tijd te rapporteren over de voortgang van het project. Ook wil de VVD dat er één set boekhoudkundige regels komt voor de hele gemeente, zodat straks iedereen op dezelfde manier met hetzelfde systeem werkt.
De motie werd mede-ondertekend door een groot deel van de partijen in de raad en unaniem aangenomen.