Over een jaar of vijf
moet het roer om: in 2025 zijn de grachten enkel toegankelijk voor emissieloze
vaartochtjes. Het werelderfgoed wordt daarmee afgesloten voor Amsterdammers
zonder zo’n dure elektrische boot. Alles wat niet aan de meest ambitieuze duurzaamheidseisen
voldoet wordt over vijf jaar uit de binnenstad geweerd en in 2030 moet heel
Amsterdam emissieloos varen.
Geld als water, moet
het college denken, want de prijs voor een vignet – de kosten voor een
ligplaats in Amsterdam – worden snel verhoogd met wel 75%. De overhaaste
lastenverzwaring is echter slecht uitgewerkt. Zo is het volstrekt onduidelijk
wat er onder ‘binnenwater’ wordt gerekend, waardoor mogelijk zomaar veel meer
bewoners met nog meer extra belasting kunnen worden geconfronteerd. Bovenal
bevat het nieuwe vaarbeleid ook nog erg veel onjuistheden.
Al met al bestaat de
indruk dat het nieuwe vaarbeleid overhaast en zonder afstemming met de
stadsdelen in elkaar is geflanst. Haastige spoed is zelden goed, wat al
helemaal geldt voor de overambitieuze eisen die aan bootbezitters worden
gesteld. Kortom, de gemeente moet de tijd nemen om vaarbeleid uit te werken dat
voor alle Amsterdammers haalbaar en betaalbaar is.