Volgens VVD-fractievoorzitter Robert Flos is het nu vooral zaak om door te gaan met dit succesvolle beleid en daarmee de taxibranche verder te verbeteren. Een groep boze taxichauffeurs, die tegen dit beleid protesteert moet wat de VVD betreft voor lief worden genomen, omdat uiteindelijk niet alleen de klanten, maar ook de goede chauffeurs van de strengere regels profiteren.
De Amsterdamse taxibranche kampte jarenlang met allerlei wantoestanden. Sinds de invoering van het nieuwe, strengere taxibeleid lijken de ergste problemen tot het verleden te behoren en zijn de eerste positieve resultaten zichtbaar. Zo blijkt uit de beantwoording van schriftelijke vragen van de VVD dat de eerste ‘rotte appels’, die de taximarkt verziekten, zijn verdwenen. Ten eerste hebben zo’n 800 tot 1.000 chauffeurs, die voorheen op de Amsterdamse taximarkt actief waren, zich niet bij een TTO aangemeld en daardoor van de markt geweerd. Daarnaast is sinds de invoering van het strengere beleid van 22 chauffeurs de taxivergunning vanwege verschillende overtredingen ingetrokken en hun aansluiting bij de TTO beëindigd.
De handhaving die bij deze verscherpte taxiverordening hoort, kan inmiddels op behoorlijk wat weerstand van een aantal Amsterdamse taxichauffeurs rekenen. Door middel van verschillende protestacties hebben deze chauffeurs kenbaar gemaakt de handhaving van het huidige taxibeleid veel te streng te vinden. Het college deelt de mening van protesterende chauffeurs, dat het huidige regime te streng is en aangepast moet worden, echter niet. Aanpassingen in de handhaving worden alleen gedaan als daarmee de kwaliteit van de taximarkt beter op orde wordt gebracht. Het college houdt daarbij het huidige beleid aan: de kwaliteit van de taximarkt staat voorop. VVD-verkeerswoordvoerder Stefan de Bruijn kan zich daar volledig in vinden. “Wij zijn erg tevreden over de successen die het ingezette beleid heeft geboekt. Volgens ons is het in ieders belang dat we doorgaan met het opschonen van deze markt.”
Gemeente Amsterdam kijkt samen met de TTO’s steeds naar mogelijkheden om effectiever te handhaven op chauffeurs die de kwaliteit niet bevorderen, zonder de goede chauffeurs te veel te belasten. De Bruijn is enthousiast over het langzaam verschuiven van de intensiteit van zichtbare controles naar minder zichtbare controles met ‘mystery guests’. “Juist deze mystery guests kunnen misstanden blootleggen, waar Amsterdammers en toeristen last van hebben. Vooral zaken als omrijden, agressief of gevaarlijk rijgedrag, ritweigeringen en ander ongepast gedrag tijdens de rit moeten keihard aangepakt worden,” aldus De Bruijn. “Tegelijkertijd moeten we kijken hoe we goede chauffeurs kunnen belonen, bijvoorbeeld door minder controles. De gemeente is hier inmiddels over in gesprek met de TTO’s.”
Zie hier voor de antwoorden op de schriftelijke vragen van VVD Amsterdam.