Buurtbewoner en ondernemer Thijs Box die sinds kort samen met zijn vriendin Friederike 'De Balkonie' runt, ziet direct voordelen: "Wij verkopen veel potten, planten en meubilair, die neem je niet zomaar op de fiets mee. Wanneer het voor onze klanten mogelijk zou zijn om kort en kosteloos te parkeren, door middel van een blauwe parkeerzone, zou dit een fantastische service zijn."
Ook de versoepeling van terrasregels en uitstallingen spreekt Thijs erg aan: "Hoe leuk is het om het ideale balkon voor de winkel te bouwen waar in samenwerking met de plaatselijke slijter of kroeg een balkonbiertje of balkonwijn van de maand wordt geschonken?"
'De Balkonie' moet het zowel van klanten hebben die speciaal komen voor de winkel als van toevallige passanten. Juist die laatste groep klanten zal alleen maar groeien wanneer de freezone nieuwe concepten mogelijk maakt. "Door vernieuwing wordt winkelen spannend en leuk, de reuring die de freezone veroorzaakt, trekt nieuwe klanten aan die voorheen niet in de Jan Eef zouden hebben gewinkeld", aldus Box.
Lees hier wat Marja Ruigrok heeft gedaan om freezones in Amsterdam mogelijk te maken.