Kritische vragen over gemeentelijke subsidie islamitische was- en gebedsruimte begraafplaats De Nieuwe Ooster

Deze week heeft het Amsterdamse College van B&W besloten om een extra subsidie van € 150.000 te geven aan de islamitische was- en gebedsruimte op begraafplaats De Nieuwe Ooster. Eerder -in 2006- was al een subsidie van € 416.000 beschikbaar gesteld maar die bleek niet toereikend te zijn om de kosten van de gedane offertes te dekken. De VVD-fractie heeft hier diverse kritische vragen over gesteld. Diversiteitswoordvoerder en fractievoorzitter Robert Flos: "De VVD is voor een strikte scheiding van kerk en staat. Wij zijn dan ook tegen subsidies voor gebedshuizen van welke godsdienst dan ook. Daarom hebben wij diverse kritische vragen aan het College gesteld". De VVD-gemeenteraadsfractie wil onder meer weten of het College vindt dat de gemeente gebedshuizen kan subsidiëren, of de subsidie inderdaad ook aan een gebedshuis is gegeven of alleen aan een wasruimte, waarom de kosten niet beter in de hand zijn gehouden, hoeveel de islamitische gemeenschap zelf naar verwachting bijdraagt, onder welke voorwaarden er een apart "grafvak" voor moslims komt op De Nieuwe Ooster en in hoeverre de was- en gebedsruimte ook daadwerkelijk door niet-islamieten gebruikt kan worden.

Deze week heeft het Amsterdamse College van B&W besloten om een extra subsidie van € 150.000 te geven aan de islamitische was- en gebedsruimte op begraafplaats De Nieuwe Ooster. Eerder -in 2006- was al een subsidie van € 416.000 beschikbaar gesteld maar die bleek niet toereikend te zijn om de kosten van de gedane offertes te dekken. De VVD-fractie heeft hier diverse kritische vragen over gesteld.

Diversiteitswoordvoerder en fractievoorzitter Robert Flos: "De VVD is voor een strikte scheiding van kerk en staat. Wij zijn dan ook tegen subsidies voor gebedshuizen van welke godsdienst dan ook. Daarom hebben wij diverse kritische vragen aan het College gesteld". De VVD-gemeenteraadsfractie wil onder meer weten of het College vindt dat de gemeente gebedshuizen kan subsidiëren, of de subsidie inderdaad ook aan een gebedshuis is gegeven of alleen aan een wasruimte, waarom de kosten niet beter in de hand zijn gehouden, hoeveel de islamitische gemeenschap zelf naar verwachting bijdraagt, onder welke voorwaarden er een apart "grafvak" voor moslims komt op De Nieuwe Ooster en in hoeverre de was- en gebedsruimte ook daadwerkelijk door niet-islamieten gebruikt kan worden.

De VVD heeft volgende schriftelijke vragen gesteld:

  1. a) Wat is de formele positie (taken, verantwoordelijkheden, financiering) van de gemeente ten aanzien van gemeentelijke begraafplaatsen? b) Wat is hierin de rol van de centrale stad en wat die van het stadsdeel? c) Waarom heeft de centrale stad deze subsidie verstrekt en niet (alleen of ook) het stadsdeel?
  2. a) Kan het College aangeven welk besluit het precies genomen heeft inzake de islamitische was- en gebedsruimte? b) Welke organisatie(s) heeft/hebben de subsidie aangevraagd, om welk bedrag gaat het, uit welk budget komt het, ten behoeve van welke faciliteit(en) en onder welke condities (tijd, geld, cofinanciering, gebruikersgroepen) is de extra subsidie verstrekt?
  3. Heeft het College op de Nieuwe Ooster of andere gemeentelijke begraafplaatsen in de afgelopen tien jaar soortgelijke subsidies gegeven aan voorzieningen die voor specifieke religies bestemd zijn? Wat is hierin naar de mening van het College de taak van de gemeente en wat is hierin de taak van de religieuze organisaties zelf?
  4. a) Is het College het met de VVD eens dat, onder andere vanwege de scheiding van kerk/religie en staat, een gemeentelijke financiële bijdrage aan de bouw van een gebedshuis van welke religie en op welke locatie dan ook uit den boze is? b) Indien het College het eens is met de VVD, kan het College dan uitleggen waarom toch deze subsidie is verstrekt en kan het College dan ook aangeven of ze een volgend bijdrageverzoek voor een dergelijk religieuze voorziening ook subsidieerbaar vindt? Indien het College het oneens is met de VVD, kunt u dan de redenen hiervoor aangeven?
  5. In 2006 zou het College het oorspronkelijke besluit hebben genomen om een subsidie van max. € 416.000 ter beschikking te stellen. a) Wanneer is dit Collegebesluit precies genomen en op welke wijze is de raad destijds hiervan in kennis gesteld? b) Waren er toen ook co-financiers van de was- en gebedsruimte? b) Waarom heeft pas jaren later (2009 naar verluidt) de aanbesteding plaatsgevonden? c) De laagste aanbesteding bleek ten minste 40% boven het bestek uit te komen. Hoeveel offertes zijn er uitgebracht? Waren er aanwijzingen van prijsafspraken? d) Toen er geen passende offerte bleek te zijn gedaan, heeft het College toen de aanvragers gevraagd met een eenvoudiger, goedkopere opzet van de gebeds- en wasruimte te komen die wel paste binnen de verleende subsidie? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat heeft dit opgeleverd?
  6. Volgens hpdetijd.nl van 21 juli jl. zal er tijdens de komende Ramadanmaand een inzamelingsactie georganiseerd worden door verschillende moskeeën en moslimorganisaties voor de was- en gebedsruimte en zal de subsidie van Amsterdam verminderd worden met de opbrengsten hiervan. a) Welke afspraken met welke organisaties zijn hierover gemaakt? b) In hoeverre is het College van mening dat er voldoende “een stok achter de deur” zit bij deze organisaties om deze collectes te houden en om een grote opbrengst te genereren aangezien de gemeente al voor het totaal benodigde bedrag een subsidie heeft toegezegd? c) Is het College bereid de raad te informeren over de opbrengst van deze inzamelingsactie?
  7. Volgens het ANP bericht van 21 juli jl. heeft de de Nieuwe Ooster een plek gereserveerd waar in de toekomst een “apart grafvak” voor moslims komt. a) Is het gebruikelijk dat er op gemeentelijke begraafplaatsen specifieke “grafvakken” voor mensen met bepaalde religieuze of levensbeschouwelijke opvattingen gereserveerd worden? Zo ja, waar is dit al eerder gerealiseerd? Zo nee, waarom is dat in dit geval dan wel gedaan? b) Normaliter worden graven op Amsterdamse begraafplaatsen naar verloop van tijd geruimd, voor het langer laten bestaan van een graf moet extra betaald worden. Volgens gangbare islamitische opvattingen mogen moslimgraven echter niet geruimd worden. Wat is het reguliere graftarief voor de Nieuwe Ooster en de reguliere termijn voor het ruimen van graven? c) Worden de graven in het toekomstige islamitische grafvak wel of niet na verloop van tijd geruimd? Zo nee, welke voorwaarden en tarieven gelden voor deze graven?
  8. De gebeds- en wasruimte zouden volgens het ANP-bericht van 21 juli jl. komen bij het aparte grafvak voor moslims op de Nieuwe Ooster. Volgens een gemeentwoordvoerster zou de ruimte ook beschikbaar moeten zijn voor niet-islamitische begrafenissen. Kan het College dit laatste bevestigen? Zo ja, op welke wijze is ervoor gezorgd dat ook niet-islamieten hier gebruik van kunnen maken en hoe reëel acht het College de kans dat niet islamieten gebruiken zullen willen maken van een specifiek islamitische was- en gebedsruimte?