VVD: meer betaalde fietsenstallingen

De VVD is er voorstander van dat op drukke plekken in de oude binnenstad meer fietsenstallingen komen. De partij hoopt hiermee de overlast op straat tegen te gaan. Het gaat volgens de VVD om kwalitatief hoogwaardige fietsenstallingen, waar bijvoorbeeld na een uur gratis parkeren, een bijdrage moet worden betaald voor het stallen van een fiets.

De VVD is er voorstander van dat op drukke plekken in de oude binnenstad meer fietsenstallingen komen. De partij hoopt hiermee de overlast op straat tegen te gaan. Het gaat volgens de VVD om kwalitatief hoogwaardige fietsenstallingen, waar bijvoorbeeld na een uur gratis parkeren, een bijdrage moet worden betaald voor het stallen van een fiets. In de media werd ten onrechte de suggestie gewekt dat de VVD voor een fietsbelasting op straat is. VVD-er Maurice Piek:  "Auto- en bootjesbezitters moeten fors betalen voor hun gebruik van de schaarse openbare ruimte. De VVD begrijpt dat fietsers ervan uit gaan dat zij te allen tijde gratis kunnen parkeren, maar wij zijn van mening dat daar als het gaat om toplocaties zoals de Munt of het Damrak best een bijdrage mag worden gevraagd voor kwalitatief goede fietsenstalling. Er kan voor zulke fietsenstallingen ook gedacht worden aan extra mogelijkheden zoals een onderhoudsbeurt of reparatie van fietsverlichting in combinatie met een fietsparkeerticket."

Het tekort aan fietsparkeerplaatsen en het aantal wild geparkeerde fietsen dat daarmee gepaard gaat, is de VVD een doorn in het oog. Wild geparkeerde fietsen leiden tot hinder voor voetgangers (denk ook aan minder validen) en verkeersdeelnemers, nood- en hulpdiensten en bijvoorbeeld winkeliers. Uiteraard lijdt ook het aanzien en het karakter van de openbare ruimte onder wild geparkeerde fietsen. De bestaande fietsenstallingen zijn vaak overvol. Een bijkomend probleem is dat door het gebrek aan goede fietsparkeervoorzieningen het vaak niet mogelijk is de fiets goed tegen diefstal te beschermen (door vastzetten aan een fietsenrek).