De Amsterdamse VVD wil dat de gemeente Amsterdam een parkeergarage voor auto’s en fietsen gaat realiseren onder de Singelgracht ter hoogte van Bellevue. Die garage kan als alternatief dienen voor het inmiddels afgeblazen plan voor een grote en dure fietsenstalling onder het Leidseplein. Ook wordt ermee voorkomen dat het plan van Centrum doorgaat om op straat volop autoplekken op te heffen voor fietsen en die niet te compenseren. De VVD zal de komst van de Bellevuegarage donderdag in de Gemeenteraad voorstellen.
In mei namen het College van Burgemeester en Wethouders en het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum het besluit om de plannen voor de fietsenstalling onder het Leidseplein stop te zetten. De garage zou met 32 miljoen euro in plaats van de beoogde 17 miljoen veel duurder worden dan eerder was berekend. Ook zouden de werkzaamheden circa 5 jaar duren. Onverantwoord, vond de gemeente. Inmiddels zijn alternatieven voor de garage in kaart gebracht. Die hebben tot gevolg dat onder meer op straat in de Leidsebuurt veel parkeerplaatsen voor auto’s verdwijnen. VVD-woordvoerder Stefan de Bruijn: “Centrum lost daarmee misschien wel het fietsenprobleem op, maar creeert vervolgens een nog groter probleem voor het parkeren van auto’s. Dat is onacceptabel.”
De VVD-gemeenteraadsfractie wil daarom dat de gemeente kiest voor een alternatief: een autoparkeergarage met daarbij volop plek voor fietsers onder de Singelgracht. De Bruijn: “Stadsdeel Centrum heeft bij de planvorming van het Leidseplein en omgeving aan bewoners en ondernemers beloofd dat er een ondergrondse parkeergarage voor auto’s en een fietsenstalling zou komen. Vorig jaar is Centrum van die belofte afgeweken door de plannen voor de autogarage stop te zetten. Nu ook de fietsenstalling niet doorgaat zou een prima alternatief zijn dat beide plannen worden gecombineerd in een garage onder de gracht voor auto’s en fietsen.”
De VVD wil dat het College de haalbaarheid van de gecombineerde garage opnieuw in kaart brengt. Daarvoor kunnen eerdere onderzoeken van stadsdelen Centrum en (Oud-)West worden gebruikt. Eind 2012 zou er vervolgens een besluit moeten worden genomen over de garage die plaats zou moeten bieden aan zo’n 2000 fietsen en 500 auto’s. Gezien het grootstedelijke belang van het Leidseplein en omgeving wil de VVD dat het project niet door de stadsdelen, maar door de stad wordt uitgevoerd.