Amsterdam gaat de bekendheid bij ondernemers vergroten over de mogelijkheid om bij de Ombudsman klachten in te dienen over de gemeentelijke organisatie. Op dit moment weten veel ondernemers niet dat de Ombudsman er ook voor hen is. Het College van Burgemeester en Wethouders gaat er nu in overleg met de Ombudsman voor zorgen dat dit op meer websites van de gemeente en van samenwerkende partijen wordt gemeld.
Initiatiefnemer Marja Ruigrok: “Ondernemers kloppen vaak bij raadsleden aan met de vraag waar ze met een klacht voor en over de gemeentelijke organisatie terecht kunnen. Het antwoord daarop is eigenlijk niet zo moeilijk: de Gemeentelijke Ombudsman is er niet alleen voor klachten van bewoners, maar ook voor ondernemers. Het is belangrijk dat dit beter onder de aandacht wordt gebracht.”
De Ombudsman is er de afgelopen jaren in geslaagd op basis van klachten allerlei problemen voor ondernemers op te lossen. Ook heeft de Ombudsman een positieve en actieve rol gespeeld bij het realiseren van nadeelcompensatie en kwijtscheldingen voor ondernemers.
Het voorstel van Ruigrok werd door de volledige Gemeenteraad gesteund.