Flos wilde onder andere weten hoe groot de omvang van de problematiek is en wat politie en justitie doen om deze misstanden op te sporen en aan te pakken. Amsterdam moet voorkomen dat fietstaxichauffeurs vaste aanspreekpunten voor drugs worden en zorgen dat dit een schone branche blijft. Flos stelde daarom vragen hierover aan de burgemeester. De vragen gingen onder meer over of burgemeester en politie bekend waren met deze problematiek, wat ze weten van de omvang en het karakter ervan, of er verwevenheid is met andere vormen van misdaad, wat burgemeester en politie eraan gedaan hebben dan wel gaan doen (bijv. recherche-onderzoek), of er bereidheid is mystery guests in te zetten om meer zicht op de problemen.
Intrekken vergunning
Uit de beantwoording van de burgemeester blijkt dat er verschillende bestuursrechtelijke maatregelen mogelijk zijn om de problemen aan te pakken. Zo worden vergunninghouders op misstanden binnen hun bedrijf aangesproken en kunnen in de problemen komen als zij een drugsdealende medewerker niet zelf ontslaan. Hun vergunningen kan dan bijvoorbeeld ingetrokken worden.
Op verzoek van Flos zal de burgemeester de problemen met het Openbaar Ministerie en de politie bespreken. Waar nodig zal er dan eventueel extra recherchecapaciteit worden vrijgemaakt voor deze specifieke misstanden. Er hebben in het verleden al eerder gemeentelijke controles plaatsgevonden op fietstaxi’s. Bij die controle zijn destijds ook verdovende middelen aangetroffen in een fietstaxi. De betreffende chauffeur is ontslagen en moet zich binnenkort voor de rechter verantwoorden.
Gesprek met fietstaxibranche
Er is naar aanleiding van de PowNews reportage geen nader onderzoek ingesteld. Op de beelden is de drugs namelijk zelf niet te zien en is niet duidelijk hoe de koop precies tot stand is gekomen. Wel heeft de burgemeester aangegeven dat hij binnenkort het gesprek aangaat met de fietstaxibranche zelf. Uit deze gesprekken moet naar voren komen hoe de problemen gezamenlijk aangepakt kunnen worden. Het is bij het College niet bekend hoe groot de omvang van de problematiek precies is. Wel is bekend dat het aantal fietstaxi’s in de stad flink is teruggedrongen. Waar dit er ruim 400 waren, zijn dit er nu nog maar zo’n 140. Het merendeel van deze chauffeurs is van Oost-Europese afkomst.
Flos: “Per saldo ben ik tevreden dat de burgemeester de problematiek van de drugsdealende fietstaxi’s gaat bespreken zowel in de driehoek met politie en Openbaar Ministerie als ook met de fietstaxibranche zelf en dat indien nodig tot verdere actie wordt overgegaan. Het moet duidelijk zijn dat drughandel vanuit fietstaxi’s in Amsterdam niet gedoogd wordt!”.