Amsterdam kampt al jarenlang met allerlei wantoestanden in de taxibranche. Sinds de invoering van een nieuw, strenger taxibeleid per 1 juni 2013 -waar VVD-wethouder Eric Wiebes een belangrijke rol in heeft gespeeld-, lijken de eerste positieve resultaten al zichtbaar. De handhaving die bij deze verscherpte taxiverordening hoort kan echter inmiddels op behoorlijk wat weerstand van een aantal Amsterdamse taxichauffeurs rekenen. Door middel van verschillende protestacties hebben deze chauffeurs kenbaar gemaakt de handhaving van het huidige taxibeleid veel te streng te vinden.
Er moet echter flink orde op zaken worden gesteld in de taxibranche en volgens de VVD is dit strengere regime hard nodig om dat te bereiken. Amsterdammers, bezoekers en toeristen hebben recht op een fatsoenlijke rit. Goede chauffeurs, die zich aan de regels houden, hebben niks te vrezen van deze aangescherpte regels. Veiligheidswoordvoerder Robert Flos diende samen met verkeerswoordvoerder Werner Toonk enkele schriftelijke vragen in met betrekking tot de hanhaving van de Amsterdamse taxibranche. De VVD'ers willen onder andere weten hoeveel slechte chauffeurs er inmiddels zijn geroyeerd en hoe het staat met de voortgang van het broodnodige orde op zaken stellen in deze branche.
Zie hieronder de vragen die Robert Flos en Werner Toonk op 20 november 2013 indienden.
1. Kan het college aangeven of zij de mening van de protesterende groep taxichauffeurs deelt en vindt dat het huidige regime inderdaad ‘te streng is, aangepast moet worden en buiten proportioneel is’? Kan het college daarnaast aangeven hoe groot deze groep protesterende chauffeurs is en in hoeverre zij ‘de Amsterdamse taxichauffeur’ vertegenwoordigen?
2. Kan het college aangeven hoeveel chauffeurs er sinds de invoering van de nieuwe taxiverordening per 1 juni 2013 uit hun Toegelaten TaxiOrganisatie (TTO) zijn gezet? Kan het college aangeven hoelang zij denkt dat het duurt voordat ‘de rotte appels’ uit de taximarkt verdwenen zijn, zodat er eindelijk sprake kan zijn van normalisatie in deze branche?
3. Kan het college aangeven of de TTO's zelf verantwoordelijk zijn voor het screenen van chauffeurs? Zo ja, zijn daar richtlijnen voor en wat zijn deze? Zo nee, waarom niet?
4. Kan het college aangeven of zij voornemens is het huidige beleid en de intensiviteit van de controles voort te zetten? Zo nee, welke aanpassingen wil zij doorvoeren, wat zijn daar de redenen voor en kan het college garanderen dat dit niet ten koste zal gaan van het op orde brengen van de Amsterdamse taxibranche?
5. Kan het college een oordeel geven over de voortgang van het orde op zaken stellen in de Amsterdamse taxibranche en de rol die de intensieve handhaving daarin speelt/heeft gespeeld?