Op 9 december jl. berichtte RTL Nieuws dat Nederlanders massaal frauderen met toeslagen. Door het opgeven van een vals adres bij de gemeente kan men een hogere zorg-, huur- of kinderopvangtoeslag ontvangen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken komt dit type fraude overal in Nederland veelvuldig voor.
In de Tweede Kamer heeft een meerderheid zich uitgesproken voor maatregelen op korte termijn waarbij wordt gepleit voor een samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) en de Belastingdienst. Staatssecretaris Weekers van Financiƫn heeft toegezegd zo snel mogelijk met een plan van aanpak te komen.
In antwoorden op eerder door VVD Amsterdam gestelde vragen is het College specifiek ingegaan op de bestrijding van bijstandsfraude en fraude met kwijtscheldingen. De recente berichtgeving omtrent het frauderen met toeslagen door het opgeven van valse adressen belicht een nieuw aspect van fraude waarbij misbruik wordt gemaakt van regelingen zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget.
Marianne Poot stelde de volgende vragen:
- Hoeveel gevallen van fraude met toeslagen in Amsterdam in de afgelopen periode zijn bij het College bekend? Zit er een stijgende of dalende lijn in het aantal fraudes? Hoe verhoudt dit aantal zich procentueel ten opzichte van het totaal aantal verstrekte toeslagen?
- Welke maatregelen neemt het College momenteel om fraude met toeslagen op te sporen en te voorkomen? Zijn deze maatregelen volgens het College adequaat?
- Hoe wordt momenteel gecheckt of bij de aanvraag van een toeslag het juiste adres wordt opgegeven? Wordt in Amsterdam momenteel samengewerkt tussen GBA en de Belastingdienst? Is het College het met VVD Amsterdam eens dat de uitwisseling van informatie op voorhand toeslagenfraude kan voorkomen? Graag met motivatie.
- Kan het College aangeven of naar aanleiding van de recente berichtgeving omtrent de toeslagenfraude nog extra maatregelen zullen worden genomen? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?