Maurice Piek: “Wat de VVD betreft moet Schiphol door kunnen groeien. Schiphol is van enorm economisch belang voor Amsterdam. Niet alleen biedt de luchthaven aan bijna 65.000 mensen werkgelegenheid maar ook zorgt Schiphol voor een goede ontsluiting van de stad. Mede dankzij Schiphol is Amsterdam een geliefde bestemming voor bezoekers en aantrekkelijke vestigingsplek voor bedrijven.”
In 2020 zullen volgens prognoses op Schiphol 580.000 vliegtuigen starten en landen, de luchthaven kan er slechts 510.000 aan. Lelystad Airport zou een deel van de extra vluchten op moeten vangen en zodoende de Schipholregio ontlasten. “Concreet betekent de komst van Lelystad Airport dat de potentiële geluidsoverlast en milieubelasting voor Amsterdammers en dan met name de inwoners van Buitenveldert, Nieuw-West en Zuidoost niet verder toeneemt”, aldus Piek.
Topmannen Paul Riemens (Luchtverkeersleiding Nederland) en Peter Hartman (Air France-KLM) lieten zich kritisch over de ontwikkeling van Lelystad Airport. Tegelijkertijd waarschuwt Hans Alders ervoor dat er haast gemaakt moet worden met de ontwikkeling van Lelystad Airport. Ook Jos Nijhuis (Schiphol Group) geeft aan dat de ontwikkeling van Lelystad Airport nodig is en dat Schiphol in maart met een plan komt.
Maurice Piek: ”Wij roepen de wethouder op om met de betrokken partijen om tafel te gaan zitten en de gemaakte afspraken opnieuw te bevestigen zodat Schiphol kan blijven groeien zonder verdere overlast te veroorzaken.”