In Amsterdam zijn verschillende soorten gebiedsverboden van kracht. Zo kan het notoire (nep)drugsdealers verboden worden om zich gedurende een bepaalde periode in de aangewezen dealeroverlastgebieden, zoals de Wallen, te bevinden. Daarnaast is het ook mogelijk om zakkenrollers een verbod te geven voor het openbaar vervoer. Het handhaven van deze verboden blijkt in praktijk echter vrij lastig en kost veel capaciteit. Een overtreder loopt momenteel alleen tegen de lamp als een gemeentelijke handhaver of politieagent de betreffende persoon herkent. Buiten het blote oog en het geheugen van de agent of toezichthouder worden er geen middelen ingezet om overtreders op te sporen. Volgens Flos doet deze moeizame en inefficiënte wijze van handhaving afbreuk aan de afschrikwekkende werking van het instrument: “De pakkans van een gebiedsverbod moet groot zijn wil het zowel preventief als repressief effect hebben. Hardnekkige drugsdealers, die de binnenstad verzieken, hebben lak aan hun verbod en blijven alsmaar terugkomen. Dit soort personen moeten veel meer gaan merken dat een gebiedsverbod een serieuze maatregel en dat je er niet zomaar mee wegkomt als je je er niet aan houdt”.
Dat gebiedsverboden overtreden worden staat vast. Zo werd er in 2012 160 keer (13%) een overtreding geconstateerd van het opgelegde ‘algemene verblijfsverbod’ dat van kracht is in de binnenstad, Zuidoost en sinds januari dit jaar ook rondom de Dappermarkt. Politieagenten geven echter zelf ook aan dat het feitelijke aantal overtredingen waarschijnlijk nog veel hoger ligt, omdat het voor hun erg lastig is om personen met een verblijfsverbod te herkennen. Eerder in 2011 concludeerde de Rekenkamer van Rotterdam al dat de handhaving van het OV-verbod moeilijk is en een groot beslag legt op de handhavingscapaciteit. Wat de VVD betreft wordt het daarom tijd om een andere koers verder te gaan en meer gebruik te maken van innovatieve handhavingstechnieken. Burgemeester Van der Laan heeft begin dit jaar al aangeven open te staan voor het voorstel van de VVD om gezichtsherkenning in te zetten en de voorstellen van de VVD hierover af te wachten.
De VVD wil in twee pilots onderzoeken of gezichtsherkenning via gemeentelijke toezichtcamera’s daadwerkelijk bijdraagt aan een betere handhaving van gebiedsverboden. Eén pilot moet zich richten op het Wallengebied en de ander op het metrostation Amsterdam Centraal. “Door deze pilots in de praktijk te testen kunnen wij erachter komen of gezichtsherkenning via intelligente camera’s in de praktijk bruikbaar en effectief is”, aldus Flos die zich al uitvoerig heeft laten informeren over de mogelijkheden rondom gezichtsherkenning. De Amsterdamse VVD is ervan overtuigd dat nieuwe, slimme technieken een grote meerwaarde kunnen hebben in het lokale veiligheidsbeleid in het algemeen en in de handhaving van dergelijke verboden in het bijzonder. Flos: “Als blijkt dat gezichtsherkenning via slimme camera’s ervoor zorgt dat gebiedsverboden beter gehandhaafd kunnen worden kunnen wij bijvoorbeeld ook gemakkelijker structurele overlastplegers en geweldsplegers uit het Amsterdamse openbaar vervoer weren en zo Amsterdam veiliger maken”.
Zie hier hoe de gezichtsherkenning-pilots er wat de VVD betreft uit moeten zien.