Eén van de bewoners die met deze erfpachtellende te maken heeft gekregen en van wie het tijdvak dit jaar afloopt liet ons weten dat hij/zij in maart 2009 van de gemeente het aanbod ontving om de erfpachtcanon voor vijftig jaar af te kopen voor een bedrag van €9.550. Tot zijn/haar grote schrik ontving hij/zij in december 2013 opnieuw een aanbod voor afkoop van de canon voor vijftig jaar maar nu voor een bedrag van maar liefst €17.515. Uiteraard nam deze erfpachter direct contact op met de gemeente die hem/haar liet weten dat de enorme verhoging een gevolg was de lage rentepercentages en een wijziging van bepaalde voorwaarden in 2010. Er moet dus een hoger canonbedrag betaald worden om de gemeente op hetzelfde nettoresultaat uit te kunnen laten komen. Waarbij het er op lijkt dat economische tegenslag wordt afgewenteld op de Amsterdamse huizenbezitter.
Een andere bewoner van de Erasmusbuurt van wie het erfpachttijdvak in 2014 afloopt ontving drie jaar op rij een aanbieding van de gemeente met een steeds hogere afkoopsom. Deze bewoner werd verteld dat de gemeente de bedragen jaarlijks bijstelt op basis van “gemiste inkomsten” vanwege misgelopen rente. Dit terwijl het tijdvak nog niet eens is afgelopen. Met andere woorden: de gemeente ‘verzint’ (tenminste vanaf 2011) fictieve misgelopen rente over een bedrag dat iemand nog helemaal niet verschuldigd is. Wat betreft de VVD zou dit absoluut niet mogen. De gemeente moet als overheid en grondmonopolist zorgvuldig omgaan met haar machtspositie en verantwoordelijkheid. Wat betreft VVD Amsterdam krijgen Amsterdammers de vrije keuze tussen erfpacht of eigen grond, maar tot dat doel bereikt is moeten excessen, zoals hierboven vermeld, uitgeband worden.
Woordvoerder Bouwen en Wonen Daniel van der Ree stelde het College van Burgemeester en Wethouders de volgende schriftelijke vragen:
- Kan het College verklaren hoe het mogelijk is dat het bedrag dat de gemeente Amsterdam vraagt voor hetzelfde stuk grond en voor dezelfde periode, tussen 2009 en 2013 bijna verdubbeld is?
- Vallen de bovengenoemde aanbiedingen onder de Algemene Bepalingen 1994? Zo nee, onder welke Algemene Bepalingen vallen de aanbiedingen?
- Welke voorwaarden zijn er in 2010 veranderd die deze verhoging zouden verklaren?
- Deelt het College de mening van de VVD dat erfpachters een berekening mogen verwachten waarin de gemeente een begrijpelijke verklaring geeft voor de verschillen tussen de aanbiedingen? Zo nee, waarom niet?
- Kan het College bevestigen dat in de aanbiedingen tot afkoop “gemiste inkomsten” wegens misgelopen rente worden doorberekend over een bedrag dat de erfpachter pas in de toekomst aan de gemeente verschuldigd zou zijn? Zo ja, wat vindt het College van deze praktijk?
- Is het College het met de VVD eens dat bovenstaande voorbeelden, die het topje van de ijsberg vormen, in strijd zijn met principes van goed bestuur en een betrouwbare overheid? Zo nee, waarom niet?
- Is het College het met de VVD eens dat Amsterdamse erfpachters niet als melkkoe misbruikt mogen worden door de gemeente om gaten op de gemeentelijke begroting te dichten en dat nadelen van een lage rentestand niet op erfpachters afgewenteld mogen worden zoals hier wel het geval lijkt te zijn?