“Wij zijn ervan overtuigd dat er in de Amsterdamse crisisketen een stuk efficiënter gewerkt kan worden. Verwarde personen die geen strafbaar feit hebben begaan, moeten zo min mogelijk met de politie in aanraking komen. Dat is niet alleen goed voor de patiënten, maar ook voor de veiligheid in de stad,” aldus Yesilgoz-Zegerius.
De omvang van het GGZ-gerelateerde politiewerk is enorm toegenomen. De afgelopen tien jaar is het aantal verwarde personen waar de politie naar toe moet met 40% gestegen. Ook het aantal keer dat de politie ernstig verwarde personen voor spoedopname naar de Spoedeisende Psychiatrie heeft gebracht, is in deze periode enorm toegenomen (+49%). Naar eigen zeggen zijn meerdere Amsterdamse wijkagenten tot wel 60% van hun tijd bezig met deze doelgroep, waarvan de overgrote meerderheid geen strafbaar feit heeft begaan. Tijd die anders besteed had kunnen worden aan het vergroten van de veiligheid in Amsterdam.
De VVD wil onder andere het proces rondom de triage -de eerste beoordeling van zorgbehoefte- aanzienlijk versnellen. Momenteel moet de politie nog wachten tot de GGD gearriveerd is om de triage uit te voeren. Yesilgoz-Zegerius: “Wat ons betreft moet de meldkamer zo ingericht worden, dat zij bij een 112-melding meteen de eerste triage kunnen uitvoeren. Als duidelijk is dat het om een verward persoon gaat, moet er direct een zorgpartner op afgestuurd worden. Mocht de politie toch als eerste ter plaatse zijn, moeten ook zij de patiënt kunnen overdragen aan bijvoorbeeld de psycholance.”
Verder ziet de VVD graag dat er geëxperimenteerd wordt met integrale financiering van de crisisketen in Amsterdam. Momenteel lopen er binnen deze keten verschillende geldstromen; vanuit het Rijk, de gemeente en de zorgverzekeraars. Iedere financier heeft zijn eigen belangen en verantwoordelijkheden. Wat de VVD betreft moet het belang van de patiënten centraal komen te staan en moet iedere partner zich volledig kunnen richten op zijn kerntaken. “Wij denken dat als de keten integraal wordt gefinancierd, er effectiever en efficiënter gewerkt kan worden. Wij roepen het stadsbestuur daarom op om in samenwerking met alle betrokken partijen een pilot op te starten,” aldus Yesilgoz-Zegerius.