Het invoeren van deze Rotterdamse efficiency maatregelen in de hoofdstad levert volgens VVD-verkeerswoordvoerders Werner Toonk en Tjakko Dijk veel voordelen op. Raadslid Toonk: “Door sneller in- en uit te stappen, hoeven trams minder lang te wachten op het perron en worden er per dag minuten tot een half uur winst geboekt. We hoeven dan niet meer zoals de afgelopen jaren haltes op te heffen en we besparen miljoenen euro’s door voorgenomen veranderingen aan de weg niet door te voeren. Bovendien hoeft de tram dan niet harder te rijden om toch sneller te zijn.”
De VVD wil verder dat de speciale ruimte voor de conducteur achterin de tram wordt weggehaald en dat conducteurs gewoon door de tram lopen om te controleren om mensen betaald hebben. Tjakko Dijk: “Dat levert meer ruimte op voor de passagiers en is ook nog eens goed voor de sociale controle in de tram. In Rotterdam is te zien dat dit prima werkt.”
Wat de VVD betreft worden de maatregelen in de Amsterdamse trams zo snel mogelijk ingevoerd en start er uiterlijk 1 maart 2015 een grootschalige proef op drie tramlijnen. De liberalen hebben hun voorstel vandaag gepresenteerd aan het college van Burgemeesters en Wethouders, dat binnen vier weken met een reactie komt.