Door tweetalig onderwijs in de stad uit te breiden willen de VVD en D66 de internationale positie en kenniseconomie van Amsterdam versterken. Volgens onderwijswoordvoerder Werner Toonk moet Amsterdam een ambitieuze en door het onderwijsveld gedragen visie nastreven. Toonk: “Wie alle kansen op deze internationale arbeidsmarkt wil benutten moet in ieder geval goed Engels spreken. Vroeg Engels leren zorgt ervoor dat je de taal beter beheerst en juist dat is belangrijk voor het toekomstperspectief van leerlingen. Het vergroot je kansen op de arbeidsmarkt.”
Tweetalig onderwijs wordt in het voorgezet onderwijs al vrij veel aangeboden, maar op basisscholen gebeurt dit -zeker in Amsterdam- nog te weinig, terwijl jonge kinderen juist goed in staat zijn om bijvoorbeeld Engels te leren. Toonk: “Ouders moeten de vrijheid hebben om voor tweetalig onderwijs te kiezen. Door het huidige beperkte aanbod ontstaan er wachtlijsten en dat beperkt de keuzevrijheid.” Uit onderzoek blijkt dat het leren van een tweede taal het taalgevoel versterkt. Leerlingen die kampen met een taalachterstand presteren er juist beter door, ook als er thuis geen Nederlands wordt gesproken. In het voorstel is daarom expliciet gevraagd aan het college om in de zoektocht naar een extra school voor de tweetalig onderwijs-pilot op zoek te gaan naar een school in een sociaaleconomisch minder sterk deel van de stad.