Stad heeft draagvlak voor bijzondere producten
Deze week wordt het keurmerk ‘Amsterdam Made’ gelanceerd. Speciaal voor al die lokale producenten die laten zien wat Amsterdam te bieden heeft. Een goede gelegenheid om stil te staan waarom juist Amsterdam zo’n veelheid aan vernieuwende, ambachtelijke, creatieve bedrijven en producten te bieden heeft.
Bedrijven zoals de Pasteimakerij in de Rivierenbuurt die ambachtelijke pasteien en charcuterie levert. Of Kesbeke, sinds 1948 producent van fijne tafelzuren in Amsterdam, die bijvoorbeeld bloembollen op zuur, speciaal voor sterrenrestaurant de Librije maakt. Maar er zijn zoveel andere voorbeelden: van Oedipus, De Prael of Troost, om maar eens drie van de vele lokale microbrouwerijen te noemen tot couturiers zoals Edwin Oudshoorn en Jan Taminiau. Onze stad barst van de creatieve, ambachtelijke producenten.
De reden dat deze producenten en winkels in Amsterdam zitten komt ten eerste door het draagvlak dat hier is. Veel mensen op een kluitje, zoals in een grote stad, creëren een afzetmarkt die je niet overal vindt. Niet alleen in kwantitatieve zin, maar ook in de vraag naar kwaliteit en vernieuwing is een grote stad onderscheidend. Hier wonen veel mensen die op zoek zijn naar iets speciaals, iets anders, iets bijzonders, iets wat anderen nog niet kennen. De mensen die dat zoeken, zijn in de grote stad oververtegenwoordigd. Sterker nog: juist het aanbod van de stad trekt hen hierheen.
Daarnaast is de aanwezigheid van veel mensen met veel ideeën een motor achter nieuwe producten en innovaties. De stad biedt juist die mensen de omgeving om elkaar te ontmoeten. Van informeel in de vele kroegen of koffietenten, via zzp-werkplekken en broedplaatsen tot formele congressen en seminars. Van idee op de zolderkamer of in de garage naar een eerste prototype in een pop-upstore en daarna door naar de schappen van bijzondere winkels en natuurlijk online. Die stappen zijn in de grote stad snel gezet.
De aantrekkingskracht van Amsterdam op creatieve en ambachtelijke producenten is dus niet zo verrassend. Dankzij de populariteit en aantrekkingskracht van de stad is het draagvlak voor deze producten er. Genoeg reden om een ‘Amsterdam Made’ keurmerk voor hen te lanceren en te vieren dat er zoveel moois in Amsterdam wordt geproduceerd.
Marja Ruigrok (VVD) en Sebastiaan Capel (D66) dienden als woordvoerders Economische Zaken in 2013 voorstellen in om een keurmerk voor lokale Amsterdamse producten te lanceren.