Sinds 2012 is les over seksuele diversiteit verplicht en is het opgenomen in de lijst met kerndoelen voor het voortgezet onderwijs. Scholen mogen echter zelf invulling geven aan de wijze waarop ze hieraan aandacht geven waardoor de duur en intensiteit van de behandeling van het onderwerp onderling sterk kan verschillen. Uit hetzelfde onderzoek van EenVandaag komt naar voren dat volgens 38% van de ondervraagde middelbare scholieren LHBTI-acceptatie op hun school nooit is behandeld. Eenzelfde percentage leerlingen geeft aan dat de docent dit onderwerp slechts eenmalig en kort ter sprake heeft gebracht.
In de Roze Agenda van de gemeente Amsterdam, het beleidskader voor LHBTI-beleid 2015-2018, wordt aangegeven dat op veel Amsterdamse scholen voorlichting wordt gegeven maar dat dit nog niet overal het geval is. Tevens wordt het belang van voldoende voorlichting en verankering van LHBTI-emancipatie in het reguliere schoolbeleid onderstreept.
Rik heeft het stadsbestuur de volgende vragen gesteld.