Voorzitter,
Volgens mij is het weer de hoogste tijd voor wat onvervalst liberaal optimisme. Mijn vorige Algemene Beschouwingen stonden in het teken van toekomdromen en vergezichten en ook deze keer zal ik u die niet onthouden.
De VVD gelooft in Amsterdam en alles wat deze stad te bieden heeft. Dit neemt niet weg dat we nu zaken moeten aanpakken om ervoor te zorgen dat die toekomstdromen realiteit worden. Wij zijn niet blind voor de werkelijkheid maar de toekomst alvast negatief invullen voordat deze daadwerkelijk is gebeurd, gaat ons te ver.
Hat zal u dan ook niet verbazen dat ik behoorlijk trots ben op de Voorjaarsnota die voor ons ligt. Trots op de manier waarop ons hernieuwde coalitieakkoord "Amsterdam blijft van iedereen" erin is verwerkt. Ik vind het goed dat we deze plannen op tafel hebben gelegd vóór de voorjaarsnota in plaats van achteraf een containermotie versierd met een driekleurige strik door de raad te duwen. We hebben over dit hernieuwde akkoord uitgebreid kunnen debatteren en er is mogelijkheid geweest om aanpassingen en aanvullingen te doen. Ik heb vooral opmerkingen over de vorm gehoord en weinig over de inhoud. Blijkbaar kan de volledige raad zich vinden in de thema's schoon, heel en veilig.
Extra geld voor extra schoonmaak -meer nog dan in het hernieuwde akkoord genoemd werd. Extra geld voor handhaving: aanpak woonfraude en handhaving in de openbare ruimte. Of in een versnelde integratie van statushouders, geld voor zorg en in een grote, Amsterdamse opknapbeurt die banen oplevert. En niet te vergeten de OZB- lastenverlichting voor sport -en zorginstellingen.
Amsterdam wordt steeds veiliger maar zolang er op klaarlichte dag nog afrekeningen plaatsvinden, terreurdreiging is, Joodse instellingen beveiliging nodig hebben en Joodse ondernemers zich bedreigd voelen, zijn we er nog lang niet. Ook is de VVD van mening dat de politie boeven moet vangen in plaats van zich bezig te houden met verwarde mensen die vooral zorg nodig hebben. Daarom is blijvende aandacht voor snellere en betere hulpverlening voor mensen met een psychisch probleem geen overbodige luxe. In Amsterdam is wat ons betreft ook geen plek voor seksuele straatintimidatie van vrouwen, transgenders en homoseksuelen, we zijn dan ook blij dat de burgemeester zo voortvaren aan de slag gaat met de VVD-voorstellen op dit vlak. Ook de verontrustend lage aangiftebereidheid onder LHBT-ers die een onveilige situatie hebben meegemaakt baart ons zorgen.
Maar er zijn genoeg dingen om trots op te zijn. We zijn er trots op dat Amsterdam steeds meer één wordt. Geen stadsdelen meer met eigen regels en gebruiken maar één centrale lijn: vergunningen en belastingen die gelijkgetrokken zijn (of afgeschaft, nog beter!) en een slagvaardiger team reiniging en in de toekomst een krachtig stedelijk Mobiliteitsfonds. We zien nog wel ruimte voor verbetering maar we gaan de goede kant op. Ook zijn we trots op de lastenverlichting voor Amsterdammers en ondernemers die de afgelopen jaren is doorgevoerd. En uiteraard op de erfpachthervormingen die op het punt staan om doorgevoerd te worden. We zijn hard op weg om een Amsterdam te worden dat er is voor Amsterdammers en niet voor bestuurders. Een Amsterdam dat initiatieven van Amsterdammers omarmt en ondernemerszin -ik zeg bewust geen ondernemerschap- faciliteert en niet frustreert. Een Amsterdam dat durf en ambitie heeft om te groeien en in beweging te blijven.
We moeten dus niet stil staan, maar vooruitkijken: omarm die toekomst. Wees blij en trots dat onze stad zo aantrekkelijk is! Bedrijven en bewoners uit binnen -en buitenland staan in de rij om zich te mogen vestigen in onze stad. Zo maakte Van Lent, bouwer van superjachten, eergisteren bekend een tweede werf in Amsterdam te openen. De schoonheid van de historische binnenstad, goede bereikbaarheid, hoge levensstandaard en vrijzinnig karakter zijn allemaal redenen waarom dat Amsterdam zo’n aantrekkelijke vestigingsplek is. En alle tekenen wijzen erop dat dit in de toekomst ook zo blijft: Amsterdam staat onverminderd hoog in de internationale ranglijsten, steeds meer internationale winkelketens strijken neer in de binnenstad, en ‘The British School’ waar veel kinderen van expats onderwezen worden, verhuist binnenkort naar een nieuwe, permanente locatie op de Havenstraat. Besef dat 40% van de nieuwe banen komt van bedrijven die vijf jaar geleden niet bestonden. Banen voor elk segment van de arbeidsmarkt. Dit zorgt ervoor dat de werkloosheid in Amsterdam de afgelopen jaren spectaculair gedaald is. In Amsterdam groeit het aantal banen twee keer zo snel als in de rest van het land.
Het liefst kijk ik heel ver naar de toekomst waar de stad een altijd intieme maar wel enorme metropool is. Waar we nog intensiever samenwerken en ons samenvoegen met onze randgemeenten. Waar er ruimte is voor de toekomst van Amsterdam. Een stad waar makkelijk twee miljoen mensen samen werken, wonen en recreëren. Waar Amsterdam Beach en Castle zich daadwerkelijk op Amsterdams grondgebied bevinden. Deze geografische groei van Amsterdam willen we niet door agressieve overnames maar met behulp van een open houding naar andere gemeenten, verregaande samenwerking en als er eenmaal een klik is door middel van verleidingstechnieken bereiken.
Want dat Amsterdam gaat groeien is onvermijdelijk. Steden zijn veel meer nog dan vroeger de motor die de economie draaiende houdt. De stad gaat de komende jaren groeien en groeien en dit kunnen we onmogelijk tegenhouden. Wat ons betreft is dit niet erg. Sterker nog we omarmen het en willen het faciliteren. Bijvoorbeeld door te bouwen. We zijn hiermee al op de goede weg maar we willen meer koop -en middeldure huurwoningen bouwen om van Amsterdam daadwerkelijk een ongedeelde stad te maken en het talent dat aan onze poorten klopt, binnen te laten. Extra huizen binnen de stadsgrenzen; denk hierbij aan IJburg II. Maar ook aan hoogbouw! De geplande woontorens in Amsterdam Noord en op het Zeeburgereiland laten zien dat mooi hoog niet lelijk is.
Wie de stad wil uitbreiden met nieuwbouw, heeft ook de verantwoordelijkheid dit goed te doen. Kwantiteit zonder kwaliteit draagt niet bij aan de leefbaarheid van een stad. Autorijdend, fietsend of wandelend over IJburg of Overhoeks zie je hoe mooi een nieuwbouwwijk is wanneer met oog voor details net even dat beetje extra aandacht aan architectuur, openbare ruimte en groen, denk aan parken die uitnodigen om te sporten en parkeerplekken onder in plaats van boven de grond- wordt besteed.
De VVD is ervan overtuigd dat samen met beleggers, ontwikkelaars en corporaties voortgaan op deze weg ervoor zorgt dat over 100 jaar mensen in de rij staan om in het Stedelijk Museum een tentoonstelling over de Tweede Amsterdamse School te bezoeken.
Goede verbindingen zijn essentieel voor groei. De stad moet bereikbaar blijven. Bijvoorbeeld door 24-uurs OV-verbindingen. Door een optimale doorstroming voor elke weggebruiker en uiteraard door bruggen over het IJ. Het doortrekken van de Amstelveenlijn naar Uithoorn ontsluit gebieden en creëert groeipotentieel. Ook moeten we serieus gaan nadenken over een lightrail naar Schiphol, bijvoorbeeld in de vorm van een Oost-Westlijn die vanaf Schiphol, via Nieuw-West, het Leidse -en Weesperplein aandoet, vervolgens naar het Science Park gaat en dan doorrijdt naar Almere. En hoe stoer zou het zijn als we in de toekomst ons met een met hyperloop (een beperkt vacuüm buis waarin passagiers letterlijk als een speer vervoerd worden) verplaatsen? Ook streven we ernaar om van Amsterdam een duurzame stad te maken. Niet door betutteling en subsidie maar door van duurzaamheid een verdienmodel te maken. De vele duurzame startups van de afgelopen tijd tonen dat dit mogelijk is.
We moeten niet bang zijn voor die toekomst, we moeten juist klaar zijn voor die toekomst. Dit betekent ook het loslaten van angsten. Loesje zei het al: “Je zorgen maken is de verkeerde kant op fantaseren.” Als er drie dure flats worden verkocht, is Amsterdam nog niet direct in een spookstad voor Russische oligarchen veranderd. En in plaats van te klagen over Chinese toeristen die diamanten komen kopen op het Museumplein of de Nieuwe Uilenburgerstraat zou het ons beter passen hen heel hartelijk te verwelkomen. Toerisme zorgt voor 1 op de 10 banen in Amsterdam. Juist ook die zogenaamde “laagwaardige banen” die een daling van de jeugdwerkloosheid veroorzaken. Het aantal overnachtingen in vijfsterrenhotels is de afgelopen tijd gedaald terwijl dit juist de mensen zijn die het meeste besteden en op een enkele popster of koning na de minste overlast veroorzaken.
Als we de deskundigen moeten geloven, staan we aan de vooravond van die veelbesproken derde gouden eeuw. Ontwikkeling gaat altijd gepaard met groeipijnen, frictie en tegenstellingen. Maar vasthouden aan zoals het was is niet de manier om de toekomst te omarmen. Dit neemt niet weg dat er altijd aandacht moet zijn voor hen voor wie het niet gemakkelijk is om zomaar mee te doen.
Voor de VVD is het vanzelfsprekend dat ook ouderen, mensen die ziek zijn, kinderen die opgroeien in armoede, mensen met een verblijfsstatus en eenzame Amsterdammers horen bij dat ene, grote, mooie Amsterdam. Zij worden gestimuleerd om mee te doen en krijgen hulp waar nodig. Denk aan lessen Nederlands voor elke Amsterdammer die dit nodig heeft. Ook overlast veroorzaakt door drukte moeten we tegengaan. We houden onverminderd vast aan de inzet op spreiding.
De jongens in Noord met hun Toren hebben al een goed voorbeeld gegeven, net als de Hallen in West en World of Food in Zuidoost. Maar we moeten haast maken met die culturele attractie in Nieuw-West, aan de Zuidas of in Zuidoost. We moeten hotels en festivals spreiden en we moeten Amsterdammers de gelegenheid geven om van hun stad te genieten. Bijvoorbeeld door een Amsterdampas voor elke Amsterdammer.
Voorzitter,
Het zal duidelijk zijn dat wat ons betreft het bouwen van een muur met bijpassende slotgracht rondom de stad om veranderingen tegen te houden geen optie is. Een stad van stilstand is een stad van achteruitgang. Noem het een gevalletje vooruitgangsoptimisme maar de VVD kiest voor een stad in beweging.