Hiervoor moeten we durven vooruitkijken en bouwen. Dit betekent meer koop -en middeldure huurwoningen om van Amsterdam daadwerkelijk een ongedeelde stad te maken, zodat we het talent dat aan onze poorten klopt niet buiten de deur houden. Extra huizen kunnen enerzijds binnen de stadsgrenzen worden gerealiseerd: IJburg II, de Sluisbuurt op het Zeeburgereiland en hoogbouw bieden ruimte aan ongeveer 70.000 nieuwe woningen. Maar dan zijn we er nog lang niet. Juist de omliggende gemeenten in de regio maken van Amsterdam die stad van twee miljoen. Amsterdam houdt al lang niet meer op bij de Grachtengordel, Zuidas of het Anton de Komplein. Amstelveen, Diemen, Ouderkerk aan de Amstel en Zaanstad zijn stuk voor stuk plaatsen die al lang door bezoekers en bedrijven als Amsterdam worden beleefd. Het is slechts een kwestie van tijd voordat bewoners -en ja dus ook Amsterdammers- dit ook vinden en Amsterdam Castle en Beach zich daadwerkelijk op Amsterdams grondgebied bevinden.
Goede verbindingen zijn essentieel voor groei. Het doortrekken van de Amstelveenlijn naar Uithoorn ontsluit gebieden en creëert groeipotentieel. Ook moeten we serieus gaan nadenken over een lightrail naar Schiphol, bijvoorbeeld in de vorm van een Oost-westlijn die vanaf Schiphol, via Nieuw-West, het Leidse -en Weesperplein aandoet, vervolgens naar het Science Park gaat en dan doorrijdt naar Almere. Maar ook innovaties zoals Hyperloop, een transportsysteem waarbij met grote snelheden mensen en goederen ondergronds worden vervoerd, creëren ruimte en maken het voor Amsterdam mogelijk om verder te groeien. Hiervoor zijn grote investeringen nodig -de kost gaat immers altijd voor de baat uit- maar uiteindelijk levert het veel welvaart op.
Grote steden zijn de motoren van de economie. Innovatieve talenten en bedrijven komen met nieuwe ideeën en technieken op de stad af. Hierdoor ontstaan nieuwe banen en welvaart. Daarvan profiteert iedereen. Naast de directe economische voordelen die een stad van twee miljoen haar bewoners kan bieden, zijn er ook indirecte baten. Culturele voorzieningen die door schaalvergroting nauwelijks meer subsidie nodig hebben, openbaar vervoer dat goedkoper en rendabel is, een uitgebreid en kwalitatief hoogstaand onderwijsaanbod zijn slechts enkele voorbeelden van de positieve effecten van een groter wordend Amsterdam. Ook zal de geografische omvang van het nieuwe Amsterdam ervoor zorgen dat de drukte beter gespreid wordt.
We staan aan de vooravond van die veelbesproken derde gouden eeuw. Ontwikkeling gaat altijd gepaard met groeipijnen en daar is op zich niks mis mee. Dit neemt niet weg dat de overlast die mensen ondervinden als gevolg van drukte en die op vele fronten een negatief effect op de stad heeft, wel degelijk moet worden aangepakt. Maar moeten we dan krampachtig vasthouden aan die goede oude tijd toen alles kleiner en beter was en die slechts ten dele echt heeft bestaan? Gaan we het onvermijdelijke, die stad in beweging, proberen tegen te houden? Of koesteren we het succes van Amsterdam en kijken we vooruit door de toekomst te omarmen? Noem het een gevalletje vooruitgangsoptimisme maar wij kiezen voor de laatste optie.
Marja Ruigrok
Fractievoorzitter VVD Amsterdam