Het succes van de app gaat niet alleen over heftige klachten. Soms heb je last van elkaar en dan helpt het als de ondernemer dit snel door krijgt. VVD-fractievoorzitter Marja Ruigrok: “Mensen die zich misdragen op straat moeten door handhavers worden aangepakt. Door direct contact met bewoners en ondernemers kan overlast ook gemakkelijk worden voorkomen. Aan allebei die oplossingen helpt de app een handje mee.”
De eerder dit jaar gelanceerde handhavingsapp op het Rembrandtplein is een succes. Bewoners kunnen overlast eenvoudig melden via deze app. De berichten komen terecht bij de handhavers die terplekke aanwezig zijn en de plaatselijke ondernemers. Niet onbelangrijk: je krijgt ook snel een reactie wat er met je melding wordt gedaan.
SP-raadslid Tiers Bakker: “Bewoners in het centrum ervaren met regelmaat overlast. Lawaai, vernieling, plassen en kotsen in de portiek. Dat is onacceptabel. Naast extra handhavers moet het eenvoudig zijn om je klacht snel te melden. Met deze app is dat goed geregeld.”
Dankzij VVD, SP en D66 wordt een plan gemaakt om deze app ook op andere plaatsen in de stad te gebruiken. D66-fractievoorzitter Paternotte: “Er zijn meer plekken in Amsterdam waar horeca soms gepaard gaat met overlast voor bewoners. Dat is niet uniek voor het Rembrandplein. Als je ziet dat dit werkt, gun je het Amsterdamse bewoners ook bij andere uitgaansgebieden.”