Gemeente doet onderzoek naar inzet scanapparatuur bij taxihandhaving op voorstel VVD

Op initiatief van de VVD gaat de gemeente kijken hoe er efficiënter kan worden gehandhaafd in de taxibranche. De voltallige gemeenteraad stemde vorige week in met het voorstel waarin VVD-duoraadslid en taxiwoordvoerder Cees Eenhoorn het stadsbestuur oproept scanapparatuur te gebruiken om taxi’s te controleren. Eenhoorn reageert tevreden: “Het scannen van taxi’s kan de gemeente straks efficiënter maar ook intensiever gaan handhaven, bijvoorbeeld op taxichauffeurs uit de belmarkt die tegen de regels in klanten op straat werven.”

De huidige taxihandhaving is gebaseerd op het staande houden van taxichauffeurs. Tijdens zo’n controle dient er een flinke checklijst te worden afgewerkt. Eenhoorn: “De huidige handhavingsprocedure kost veel tijd en leidt tot stress, vertraging en omzetverlies. Wij willen dat de gemeente nieuwe scantechnieken toepast.”

 

Eenhoorn wil dat bestaande databases, zoals die van de gemeente, TTO’s en de ILT, aan elkaar worden gekoppeld. Zo kunnen handhavers met scanapparaten, die nu al worden ingezet bij parkeerhandhaving, zowel de opstap als bel- en bestelmarkt controleren, zonder de chauffeurs staande te hoeven houden.

 

“Handhavers kunnen dan snel checken of taxi’s en taxichauffeurs beschikken over de juiste ontheffingen, chauffeurskaarten of eventuele schorsingen. De gemeente kan met het scannen van taxi’s meer en sneller grip krijgen op misstanden, zoals spooktaxi’s.

 

Spooktaxi’s zijn een veelvoorkomend probleem in de Amsterdamse taxibranche. Dit zijn taxichauffeurs die alleen bevoegd zijn om op de belmarkt te werken, maar illegaal met een daklicht op hun auto mensen op straat oppikken. Bijvoorbeeld Uber-chauffeurs die op en rond taxistandplaatsen op zoek zijn naar extra klanten. Eenhoorn: “Dit is een vorm van broodroof. Met een snelle scan ziet een handhaver direct of deze taxichauffeur hier wel of niet mag werven.”