Amsterdam wil minder categorale vmbo’s, havo’s
en gymnasia, kopte het Parool op 26 februari. Wat de VVD betreft moet het
onderwijsaanbod inspelen op de vraag van leerlingen. Dus als dit hun wensen
zijn, dan is dat prima. Maar is dat wel zo? Wie is ‘Amsterdam’ precies?
Wat blijkt is dat het niet de leerlingen of hun
ouders zijn, maar het huidige linkse college en de scholenvereniging OSVO. Zij
vinden brede scholengemeenschappen diverser dan categorale scholen, dus moeten
categorale scholen hun deuren maar sluiten, luidt de boodschap.
De VVD heeft niets tegen brede
scholengemeenschappen. Maar wie kijkt naar de vraag ziet dat er ook veel
Amsterdamse leerlingen kiezen voor een categorale school. Bijvoorbeeld een
gymnasium of gespecialiseerde havo-school. Uit prognoses van de gemeente en uit
onderzoek van OSVO blijkt dat de vraag naar zulke scholen naar verwachting groeit.
Je hoeft geen econoom te zijn om te concluderen dat het stimuleren van brede scholen
en het beperken van categorale scholen ingrijpende gevolgen heeft voor de
aansluiting van de vraag op het onderwijsaanbod.
Linkse partijen weten dit, maar negeren het. Want
de keuzevrijheid van ouders is volgens hen ondergeschikt aan het diversiteitsdroombeeld
van een brede school. Maar wie zegt dat segregatie niet zou kunnen voorkomen op
een brede scholengemeenschap?
Gelukkig is een voorstel van de VVD om de
gevolgen van de investeringen in brede scholen en het inkrimpen van categoraal
onderwijs voor het plaatsingsbeleid in Amsterdam te onderzoeken met een nipte
meerderheid aangenomen door de gemeenteraad. De komende jaren zal blijken wat
de uitwerking is van dit beleid.
Het Parool spreekt over een stoelendans van
gebouwen en scholen, want categorale scholen moeten wat het college en OSVO
betreft bij elkaar intrekken. Realiseert wethouder Onderwijs Marjolein Moorman (PvdA)
zich dat haar beleid óók voor een stoelendans van leerlingen zorgt, die straks
massaal buiten de boot vallen als zij worden uitgeloot voor de schaarse
categorale scholen die overblijven?
Het bieden van gelijke kansen is iets anders
dan het oprichten van brede scholen. Gelijke kansen bied je namelijk door goed
onderwijs te garanderen. Amsterdam moet goede docenten aantrekken en slechte
scholen sluiten. Er is een enorm tekort aan leraren, zeker in deze stad. Er is
dus werk aan de winkel.
Wat de VVD betreft worden Amsterdamse
leerlingen niet de dupe van een idealistisch links project. Hun behoefte en
keuzevrijheid zouden centraal moeten staan in het onderwijsbeleid van dit
college.
Anne Marttin, gemeenteraadslid VVD Amsterdam