VVD-woordvoerder Anne Marttin: “De VVD heeft vanaf meet af grote vraagtekens geplaatst bij de technologische haalbaarheid en de betaalbaarheid van dit plan. Wij willen dat de gemeente in overleg met ondernemers realistische eisen stelt voor schoner verkeer.”
Aanleiding voor de nieuwe raadsvragen waren ondernemers en deskundigen die onlangs de noodklok luidden over de gemeentelijke plannen. Volgens hen is het uitstootvrij laten rijden van 30.000 bestelauto’s en 4000 vrachtauto’s onhaalbaar. Bovendien vergt deze transitie veel planning, terwijl de gemeente onduidelijk communiceert en slecht bereikbaar is op dit dossier.
De VVD heeft het college gevraagd of het de deadline van 2025 nog steeds realistisch acht. Ook wilde de VVD weten waarom het college zelf meer tijd uitrekt voor de verduurzaming van het gemeentelijk wagenpark (zoals vracht- en vuilniswagens) en of de gestelde eisen het herstel van kades- en bruggen en de woningbouw negatief kunnen beïnvloeden.
“Na het lezen van de antwoorden op onze vragen moeten wij constateren dat het college niet inziet dat de gestelde doelen volkomen onhaalbaar zijn. Met alle gevolgen van dien voor ondernemers die nu in onzekerheid verkeren en op kosten worden gejaagd. Wat de VVD betreft wordt de deadline met 5 jaar verschonen, zodat we als stad op een haalbaar tempo kunnen werken aan schoner verkeer,” zegt Marttin.
Lees hier de raadsvragen van de VVD, inclusief de beantwoording van het college.